سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانستنی های قرآنی

دانستنی های قرآنی

 

جن چگونه موجودى است؟ آیا مى توان با او ارتباط برقرار کرد؟


از آیات گوناگونى که درباره جن در قرآن کریم آمده چنین فهمیده مى شود که جن موجودى است آفریده شده از آتش و داراى مسئولیت و تکلیف. به همین خاطر است که به دو گروه مؤمن و کافر تقسیم مى گردد. هم چنین جن قدرت ارتباط با برخى از انسان ها را هم دارد.
جن ها به طور عادى دیده نمى شوند، ولى برخى از انسان ها، هم مى توانند جن ها را ببینند و هم مى توانند با آنها ارتباط برقرار کنند. البتّه افراد زیادى هستند که ادّعا مى کنند جن دیده اند و یا مى توانند با جن حرف بزنند، امّا این طور نیست.
خیلى چیزها که درباره جن مى شنوید حرف هاى نادرستى است. فکرتان را به این خرافات مشغول نکنید. همین قدر بدانید که جن وجود دارد و مثل ما وظیفه دارد که به خدا ایمان بیاورد. برخى از پیامبران مانند حضرت سلیمان از قدرت جن ها براى کارهایشان استفاده مى کرده اند. این که مى گویند جن ها موجودات دُم دار، سُم دار، مردم آزار و کینه توزى هستند که همیشه به دنبال اذیّت و آزار آدم هایند درست نیست. از همین الآن عادت کنید که حرف هاى بى دلیل را نپذیرید.

 

شیطان در قرآن چگونه توصیف شده است؟

 

آیه هاى زیادى در قرآن وجود دارد که درباره شیطان است. اگر بخواهیم همه آیه هاى مربوط به شیطان را بنویسیم خیلى طول مى کشد، ولى خلاصه اى از ماجراى او را برایتان مى نویسیم.
شیطان یا ابلیس در میان فرشتگان بود و خدا را عبادت مى کرد. او در اصل یک جن بود که توانسته بود به مقام فرشته ها برسد. وقتى خدا حضرت آدم را آفرید، به فرشته ها دستور داد که به آدم سجده کنند. همه سجده کردند، ولى شیطان سجده نکرد، چون فکر مى کرد که از آدم بهتر است. به خاطر همین غرور و تکبّرش از جمع فرشتگان رانده شد.اصلاً کلمه شیطان به معناى دور از رحمت حق و نیز انحراف و گمراهى است. از آن به بعد او به گمراه کردن آدم ها مشغول شد. الآن هم کارش همین است که بیاید و آدم ها را به کارهاى بد وسوسه کند. شیطان سربازانى هم دارد که او را در گمراه کردن مردم کمک مى کنند. قرآن کریم در برخى آیات ما را از حیله هاى شیطان مى ترساند و از ما مى خواهد که گول او را نخوریم.
مبادا فکر کنید حالا که شیطان آدم ها را به کارهاى بد وسوسه مى کند، پس آدم ها در کارهاى بدشان بى تقصیرند. نه اصلاً این طور نیست. شیطان ما را مجبور نمى کند که کار بد انجام بدهیم; او فقط آدم را به گناه تشویق مى کند. ما مى توانیم به حرف او گوش نکنیم; همان طور که آدم هاى خوب حرف شیطان را گوش نمى کنند.

 

فرشتگان در قرآن چگونه توصیف شده اند؟


دنیاى فرشتگان دنیاى بسیار بزرگى است. آن چه از آیه هاى قرآن مى فهمیم این است که فرشته ها موجوداتى پاک و خوبند که هرگز از خدا نافرمانى نمى کنند و از عبادت و بندگى خدا خسته نمى شوند و همیشه به کارى که خدا از آنها خواسته مشغولند. فرشته ها به دسته هاى مختلفى تقسیم مى شوند که هر یک کارى را انجام مى دهند. بعضى در آسمان به عبادت خدا مى پردازند، گروهى دیگر به نوشتن کارهاى خوب و بد ما انسان ها مشغولند. بعضى دیگر در اداره کارهاى دنیا نقش دارند و خلاصه آن که هر کدام در گوشه اى از این جهان بزرگ به انجام مأموریّتى که خدا به او داده پرداخته اند.
دیدن فرشته ها و گفت و گو با آنها براى آدم هاى عادى ممکن نیست. حتماً مى دانید که از میان فرشتگان حضرت جبرئیل و عزرائیل شهرت بیشترى دارند. اوّلى فرشته اى است که آیه هاى قرآن را از طرف خدا براى پیامبر مى آورد و دوّمى فرشته اى است که مأمور گرفتن جان انسان هاست.

 

آیا غیر از انسان هایى که بر روى کره زمین زندگى مى کنند، انسان هاى دیگرى هم وجود دارند؟


قرآن کریم در آیه 29 سوره شورى مى فرماید: «و از نشانه هاى اوست آفرینش آسمان ها و زمین و جنبندگانى که در آنها خلق و منتشر نموده است.» مى بینید که در این آیه از جنبندگان و موجوداتى سخن به میان آمده که در آسمان ها زندگى مى کنند. پس بیرون از کره زمین هم موجودات زنده دیگرى وجود دارند. امّا این که این موجودات زنده انسان اند یا نه قرآن سخنى نمى گوید.

 

چرا به خاطر اشتباه حضرت آدم و حوّا همه انسان ها از زندگى در بهشت محروم شدند؟


به نظر علامه طباطبائى، بهشتى که حضرت آدم و حوّا از آن رانده شدند یکى از باغ هاى زیباى همین دنیا بود و محل آن هم در آسمان هاى دنیا بود . کلمه جنّت در زبان عربى به معناى باغ است. اگر مى بینید که قرآن مى گوید آدم و حوّا از بهشت رانده شدند، منظور آن بهشت جاودانى که ان شاء الله همه ما در آخرت به آن جا خواهیم رفت نیست. به اعتقاد علامه طباطبایى، از اوّل هم قرار بود که انسان ها روى کره زمین زندگى کنند، ولى چون حضرت آدم و حوّا آشنایى زیادى با زندگى در کره زمین نداشتند، خداوند آنها را اوّل وارد یکى از باغ هاى آسمانى دنیا کرد و پس از خوردن از درخت ممنوع شده آنها را از آن باغ بیرون کرد و چون خدا اراده کرده که انسان ها در روى زمین زندگى کنند نه حضرت آدم و حوا دیگر توانستند به آن بهشت برگردند و نه ما مى توانیم به آن جا برگردیم .
پس اگر ما در دنیا هستیم، همان جایى زندگى مى کنیم که خدا خواسته است و حضرت آدم و حوّا مقصّر نیستند. براى رسیدن به آن بهشتِ با صفاىِ خرّمِ پر از نعمت باید تلاش بکنیم. آن بهشت جاویدان را بدون زحمت به کسى نداده اند و از این به بعد هم نخواهند داد.

 

در چه سوره اى خداوند درباره زنبور عسل سخن گفته است؟


در آیه 68 و 69 سوره نحل که به معناى زنبور عسل است، خدا به شگفتى این حیوان کوچک و عسلى که از دل او بیرون مى آید، اشاره مى کند و چنین مى فرماید: «و پروردگار تو به زنبور الهام کرد که: از کوه ها و درختان و داربست هایى که ]مردم [مى سازند خانه هایى برگزین. سپس از تمام میوه ها بخور و راه هایى را که پروردگارت براى تو تعیین کرده، به راحتى بپیما. از درون شکم زنبورها نوشیدنى با رنگ هاى مختلف خارج مى شود که در آن شفا براى مردم است. به یقین که در این امر نشانه روشنى است براى گروهى که مى اندیشند.»

http://www.maarefquran.net/fa/book/print