سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانستنی های قرآنی

دانستنی های قرآنی(داستان انگشتر بخشیدن امام علی علیه السلام)

    نظر

اهل بیت (علیهم السلام) در قرآن

 

 

آیه: ( انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوه و یوتون الزکوه و هم راکعون ) :

 

و در سوره توبه نیز ، مثل این واقع شده ، آنجا که فرموده ( الذین آمنوا و هاجروا و جاهدوا فی سبیل الله باموالهم و انفسهم اعظم درجه عند الله ) ، مفسران اهل سنت تصریح کرده اند که در اینجا ، مراد امیرالمومنین ( ع ) است و با آنکه آنجا هم اشاره به آن حضرت است ، بی مشارکت دیگری فرموده که : آنانی که ایمان آورده اند و هجرت نموده اند و در راه خدا جهاد کرده اند ، به مالهای خود و نفسهای خود ، درجه و مرتبه ایشان نزد حق تعالی بلندتر و بزرگتر است ، ... پس معلوم شد که سنت الهی درباره آن حضرت چنین جاری شده که چون او را به صفتی اتصاف دهد ، ذکر او را بجهت اعزاز و تعظیم به صیغه جمع ادا بفرماید .

 

علامه نیشابوری با وجودی که از اهل تسنن بود ، بعد از نقل نزول آیه حکایت تصدق افاده نموده که ( المناقشه فی هذا الامر تطویل بلا طائل ) یعنی : مناقشاتی که اهل خلاف در این باب نموده اند ، چنانچه بیان خواهد شد ، دراز نفسی هایی است بیفایده ! ، و امام محمد غزالی  که در میان اهل سنت ، به حجت الاسلام شهرت دارد ، در کتابی که آنرا سرالعالمین نام کرده ، ذکر نموده که آن انگشتر سلیمان بن داود ( ع ) بود که به دست جمعی از جنیان که تقربی در خدمت آن حضرت داشتند ، افتاده و ایشان به رسم تحفه و هدیه به خدمت حضرت رسول ( ص ) آورده و آن حضرت آن را به شاه اولیاء ( ع ) عنایت فرموده و جمعی از جن و انس حاضر و عطای خاتم از خاتم انبیاء ( ص ) به سرور اولیاء ( ع ) را مشاهده کردند و چون وقت نماز اول شد ، و صفهای اصحاب بطور مرسوم آرایش یافت ، همه متوجه به درگاه بی نیاز حق شدند ، در این زمان ، حضرت حق تعالی ، جبرئیل امین را بصورت درویشی به مسجد فرستاد تا از نمازگزاران درخواست کمک کند و چون از هیچکس بهره ای نیافت ، حضرت امیر ( ع ) او را با آن عطیه خوش وقت کرد و گدا ، جبرئیل امین بود و خاتم ، انگشتری سلیمان بود و وقتی که نماز تمام شد ، آیه شریفه نازل گردید .

 

نوشته شد توسط: یوم الخلاص

afhamipoor@yahoo.com