سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانستنی های قرآنی

دانستنی های قرآنی

 

آشنایی با چند کتاب قرآنی خوب :

برایم از قرآن بگو

این کتاب برگزیده ای از نامه های قرآنی مرکز فرهنگ و معارف قرآن است که در پاسخ به پرسش های کودکان و نوجوانان نوشته شده است. برایم از قرآن بگو، پاسخ مهم ترین پرسش های قرآنی کودکان و نوجوانان است که با قلمی روان ، اطلاعات مفیدی را در اختیار کودکان خود گذاشته است. کتاب از سوی حجه الاسلام و المسلمین غلامرضا حیدری ابهری بازنویسی شد تا برای گروه هدف به آسانی قابل استفاده شود. سیاست عمومی بازنویسی به گونه ای است تا این اثر الگوی مناسبی از پاسخ گویی به پرسش های مذهبی این گروه سنی از سوی مربیان و معلمان و مبلغان قرار گیرد.

سر سفره خدا

رسالت حوزه علمیه ، پاسخ گویی به پرسش ها و شبهات اعتقادی اقشار مختلف مردم است. در این راستا مرکز فرهنگ و معارف قرآن بخش پاسخ گویی قرآنی را راه اندازی و تاکنون به بیش از 65 هزار پرسش اقشار سنی و علمی مردم پاسخ داده است. مجموعه حاضر برگزیده بخشی از پرسش های گروه سنی کودک و نوجوانان درباره معارف قرآنی است که از سوی محققان مرکز فرهنگ به آن ها پاسخ داده شده بود. برای دسترسی آسان گروه بیشتری از نوجوانان، پرسش و پاسخ های رسیده پس از بازنویسی از سوی حجه الاسلام و المسلمین محمدعلی محمدی به شکل مکتوب چاپ و بارها تجدید چاپ شد. اینک نسخه دیجیتالی آن برای بهره مندی عموم فارسی زبان در پایگاه این مرکز قرار می گیرد

 

 بهار دلها

این کتاب که به شیوه پرسش و پاسخ برای آشنایی نوجوانان با قرآن کریم از سوی مرکز فرهنگ و معارف قرآن تهیه شده است، در حقیقت مجموعه ای برگزیده از پرسش هایی است که از سوی این گروه سنی به گروه پاسخ به پرسش ها و شبهات قرآن این مرکز رسیده است و محققان مرکز با توجه به شرایط سنی و علمی مخاطبان بدان ها پاسخ و برای پرسشگران ارسال داشته است. این مجموعه از سوی حجه الاسلام و المسلمین محمدعلی محمدی بازنویسی و به قلمی روان و آسان در اختیار نوجوانان قرار گرفته است. نسخه اینترنتی آن نیز در این پایگاه برای بهره گیری بخش دیگری از نوجوانان فارسی زبان داخل و خارج از کشور قرار داده شده است.

پرسمان قرآنی نماز

این مجموعه گزیده ای از 53 هزار پرسش و پاسخ های اساسی و عمومی مربوط به نماز است که از سوی اقشار مختلف مردم به گروه پاسخ به پرسش ها و شبهات مرکز فرهنگ و معارف قرآن رسیده و محففان قرآنی بر پایه مستندات علمی و معتبر بدان ها پاسخ داده اند. تدوینگر آن حجت الاسلام والمسلمین سعید شمس کوشید تا حد امکان با ساختاری منطقی و متقن آن ها را به شکل مجموعه ای قابل عرضه تنظیم و تدوین کند. محققان و پاسخگویان قرآنی مرکز نیز به نوبه خود تلاش خود را بر این مصروف داشتند تا پاسخ ها در حد امکان بر اساس آموزه های قرآنی مربوط به نماز سامان یابد. این مجموعه در شش فصل به شیوه زیر تنظیم شده است: کلیات؛ مقدمات نماز؛ واجبات نماز ؛ مستحبات نماز؛ نمازهای مستحبی و مباحث متفرقه درباره نماز

پرسمان‏ علوم قرآنی

علوم قرآنی، دانشی است که تسلط بر آن آدمی را در فهم معارف قرآن کمک و یاری فراوان می‌کند؛ به این معنا که به منزله پلی است که بدون آن، نمی‌توان به ژرفای معارف قرآنی به سادگی دست یافت. از این رو از دیر باز و از همان آغاز نزول قرآن، پایه‌های اساسی این دانش را قاریان و قرآن شناسان بزرگ، به ویژه اهل بیت (ع) پی افکندند. اما این دانش را از کجا باید آغاز کرد و چگونه بدان دست یافت ؟ نوشته حاضر، پاسخی به همین پرسش است تا راه برای نو پویندگان هموار گردد و وسایل راه یابی به پیغام دوست و محتوای بلند قرآن فراهم آید. پرسمان‏ موضوعی علوم قرآنی بر اساس پرسش‏های ارسالی از سوی اقشار مختلف مردم در چند فصل از سوی گروه پاسخ به پرسش‌ها و شبهات قرآنی مرکز تدوین و تنظیم ‏شده است.

پرسمان قرآنی معاد
معاد، یکی از اصول اعتقادی محکم در شرایع الهی است. قرآن نیز که در رأس کتاب‌های آسمانی است به شیوه‌ای زیبا و شگفت‌آوری، مساله معاد را از جنبه‌های گوناگون به تصویر کشیده است. استخراج، موضوع‌بندی و شرح و تفسیر این آیات، آثار تربیتی و اعتقادی فراوانی برای همه – به ویژه جوانان – دارد؛ از این رو گروه پاسخ به پرسش‌ها و شبهات مرکز با گردآوری و دسته‌بندی پرسش‌های واقعی و زنده‌ای که از سوی اقشار مختلف مردم به دست رسیده، اثر حاضر را در پنج فصل در قالب پرسش و پاسخ‌های سامان‌دهی کرده است.

پرسمان قرآنی نبوت
از اصول بنیادین اسلام بلکه همه شرایع آسمانی، اصل نبوت است که به عنوان یکی از اصول سه گانه دین شناخته می‌شود. قرآن به این اصل به اشکال مختلف و شیوه‌های گوناگون اشاره کرده و آیاتی زیادی در تبیین آن وارد شده است. کتاب پرسمان قرآنی نبوت که در قالب پرسش و پاسخ هایی قرآنی سامان دهی شده است، مجموعه‌ای از پرسش و پاسخ‌های اقشار مختلف مردم است که به گروه پاسخ به پرسش‌ها و شبهات قرآنی رسیده است. این مجموعه توسط سید علی هاشمی در دو گفتار نبوت عامه و نبوت خاصه تنظیم شده است.

پرسمان قرائت قرآن
قرائت قرآن، تنها راهی است که ندای وحی را در دل‌های هر مسلمانی می‌افکند و ضرب آهنگ آن، عقل و روح را روشنی می‌بخشد و خواننده را برای پذیرش آموزه‌های وحیانی آماده می‌سازد. از همین روست که قرآن در آیات چندی بر قرائت و تلاوت آیات وحیانی قرآن تاکید می‌ورزد و پیشوایان خود و دیگران را به قرائت و تلاوت تشویق و ترغیب می‌کردند. این کناب به آداب قرائت و تلاوت و احکام آن و نیز نقش و جایگاه تجوید و روش حفظ قرآن در قالب پرسش و پاسخ‌های قرآنی به تفصیل و قلمی روان پرداخته است و خوانندگان را با اصول آن آشنا می‌سازد.

امام حسین (ع) و قرآن
اهل بیت (ع) پرچم‌داران هدایت و ترجمان راستین قرآن هستند؛ یعنی قرآن و عترت ، دو جلوه از یک حقیقت می‌باشند؛ هر یک از آن دو را که برگزینی به دیگری راه می‌یابی ؛ با تفکر در ژرفای قرآن به حضور اهل بیت (ع) می‌رسی و با دقت در سیره آن بزرگواران به محتوا و مفهوم آیه های قرآن ، بار خواهی یافت. در اثر حاضر که از پنج مقاله تشکیل شده به مباحثی درباره امام حسین آینه آیه های قرآن، پرسمان امام حسین (ع) و قرآن ، ماخذشناسی وصفی امام (ع) ، نگاهی روان‌شناختی به مراسم عزاداری و آیه تطهیر پرداخته شده است