سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانستنی های قرآنی

دانستنی های قرآنی

 
شیاطین برای مقابله با یک آیه مشورت می کنند
 
شاید خیلی از جوان‌ها را دیده باشید گناهی را که دم دستشون بیاد به راحتی انجام می‌دهند و پیش خودشون این طوری فکر می‌کنند که خدا که ارحم الراحمین است و می‌بخشد ما هم بعداٌ! توبه می‌کنیم. گذشته از این که اصلاً خداوند رحمتش شامل اینجور را که نمی‌شود یا نه و اینکه با چه شرایطی انسان‌ها را مورد آمرزش قرار می‌دهد و همین طور این بعداً هیچ وقت می‌آید یا نه!! می‌خواهیم در مورد قسمت سوم و مهم‌ترین استدلال آن‌ها که توبه می‌کنیم صحبت کنیم و ببینیم که این مورد عطف به آن دو مورد قبلی می‌شود یا واقعاً توبه می‌کنند؟ به این حدیث توجه کنید .....
 
هنگامی که این آیه (135 / آل عمران) نازل شد:
«والذین اذا فعلوا فاحشه او ظلموا انفسهم ذکروالله فاستغفروا لذنوبهم»
«پرهیزکاران کسانی هستند که هرگاه مرتکب گناه زشتی شدند یا به خود ستم کردند به یاد خدا می افتند و برای گناهان خود طلب آمرزش می کنند».
یعنی توبه می¬کنند وتوبه آن‌ها پذیرفته درگاه خدا می شود.
 
ابلیس نگران شد و به فراز کوه ثور (که از کوه‌های بلند مکه است) رفت و با بلندترین صدای خود فریاد زد و اعوان و فرزندان خود را طلبید. آن‌ها به دور او اجتماع کردند و علّت این دعوت را پرسیدند، گفت: چنین آیه‌ای نازل شده که به وسیله توبه تمام زحمات ما به هدر می‌رود. کیست که در برابر آن چاره اندیشی کند؟ یکی گفت: من با دعوت انسان‌ها به این گناه و آن گناه اثر آیه را خنثی می¬کنم، ابلیس پیشنهاد او را رد کرد. دیگری نیز شبیه آن پیشنهاد را کرد آن نیز رد شد.
 
سومی و چهارمی و ... پیشنهاداتی کردند همه رد شد.
تا اینکه شیطان کهنه‌کاری به نام «وسواس خناس» به پیش آمد و گفت: من این مشکل را حل می کنم. ابلیس گفت: چگونه؟
خناس گفت: «اعدهم و امنیهم حتی یوقعوا الخطیه فاذا واقعوا الخطیئه انسیتهم الاستغفار»:
«انسانها را با وعده‌ها و آرزوها آلوده به گناه می کنم. سپس استغفار و بازگشت به سوی خدا را از یاد آن‌ها می‌برم. یعنی با ایجاد از هم جدا باشد آن‌ها را از فکر توبه بیرون می برم. ابلیس این پیشنهاد را پذیرفت و به او گفت: «انت لها»: تو را مأمور این کار می‌کنم که کار به جایی است.
و این مأموریت را تا پایان دنیا به عهده «وسواس خناس» گذاشت. باید توجه داشت که کلمه «وسواس» به معنی وسوسه‌گر است و «خناس» به معنی گریز و پنهانی است، چرا که شیطان از نام خدا می گریزد و پنهان می گردد.
 
1)‏مجالس صدوق مجلسی، 171، بحار، ج 63، ص 197. داستان دوستان، ج 5، ص