سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانستنی های قرآنی

دانستنی های قرآنی ( قرآن در اینترنت نسخه های 1-2-3)

قرآن در اینترنت – نسخه 1

پایگاه قرآنی اینترنت

لوح فشرده پایگاههای قرآنی نسخه 1 شامل مطالب و موضوعات مختلف قرآنی، کتابها و تفاسیر مختلف و تلاوت قرآن کریم است. این برنامه با هدف ارائه مطالب قرآنی اینترنت و شناساندن فعالیتهای مسلمانان در شبکه جهانی به کاربران و علاقمندان به علوم قرآنی تهیه شده است. مطالب این برنامه از 35 پایگاه و صفحه قرآنی گزینش شده است.

محتوای برنامه:

متن قرآن: در این گزینه چهار دوره کامل متن قرآن مجید با رسم الخط و شکلهای متفاوت عرضه شده است که کاربر با انتخاب هر یک از نمونهها به فهرست سورههای قرآن منتقل میشود؛

ترجمه قرآن کریم: در این قسمت 18 ترجمه به ده زبان ارائه شده است. از این تعداد دو ترجمه به زبان فارسی اثر آیت الله مکارم شیرازی و استاد مهدی فولادوند، هشت ترجمه انگلیسی و ترجمههای دیگر به زبانهای ایتالیایی، هلندی، فرانسوی، اسپانیایی، آلمانی، آلبانیایی، چینی و بوسنیایی میباشد.

تلاوت: یک دوره تلاوت ترتیل قرآن کریم برگزیده از 20 قاری مشهور جهان در این قسمت میباشد. کاربر میتواند با انتخاب قاری و سپس سوره مورد نظر تلاوت انتخابی خود را استماع کند.

کتاب: متن کامل 12 جلد کتاب در زمینه تفسیر و علوم قرآن در این قسمت ارائه شده است.

مقالات: متن کامل دهها عنوان مقاله به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی در این گزینه نمایش داده میشود. برخی از عناوین مقالات عبارتند از: اعجاز قرآن، محکم و متشابه، ناسخ و منسوخ، جاودانگی قرآن، خدا در قرآن، اعتقادات در قرآن، اخلاق در قرآن، امامت در قرآن، قرآن و عترت، القرآن و العلم و برخی از مقالات انگلیسی:

Recitation of The Holy Qur"aan (TILAWATUL QUR"AN)
Beware of how you read the Book of your Lord
After the Recitation of the complete Qur"an
What is the Koran? A view from within
What They Say About The Holy Qur"an
The History and authenticity of The Holy Qur"an
The Holy Qur"an al-Karim
The Amazing Qur"an
The way to The Holy Qur"an
Let us Know the Qur"an Better
Etiquettes of Reading and Handling The Qur"an al-Kareem
Memorizing The Holy Qur"an
Thematic Approach to Qur"anic Exegesis
An Introduction to the al-Mizan
The Demand of the Qur"an for a Direct Confrontation
The Way to the Qur"an
How to Teach the Quran To Children
The Holy Qur"an and Modern Science
The Holy Qur"an and Scientific Knowledge
scientific information
essay on the Qur"an, knowledge, and science
brief history of the compilation of the Qur"an
Preface to the Translation of the Qur-?n
What is the Quran ?
Al Quran: The Miracle of Miracles
The Amazing Qur"an
Interpreting the Quran
Introduction to The Holy Quran
The History of the Quran

دانستنیهای قرآنی: در این برنامه مجموعهای از اطلاعات عمومی قرآن نظیر دعاها و احادیث قرآنی، دایرة المعارف قرآن، فرهنگ اصطلاحات قرآن، فضیلت قرائت سورهها، شگفتیهای قرآن و مطالبی پیرامون آموزش و راهنمای حفظ قرآن به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی ارائه شده است.

پایگاههای قرآنی: برای حفظ شکل و ساختار مطالب دریافتی از اینترنت برخی از پایگاههای اصلی با ساختار اینترنتی خود به صورت کامل در این گزینه قرار گرفتهاند که کاربر میتواند این صفحات را همانند ترکیب و شکل اینترنتی آن ملاحظه کند.

برنامه های جانبی:

- لغتنامه انگلیسی - فارسی و بالعکس Noor Dictionary
- نرم افزار پست الکترونیک Noor Mail
- نرم افزار Media Player
- نرم افزار Real Player 5.0

قرآن در اینترنت - نسخه 2

پایگاههای قرآنی اینترنت نسخه 2

شبکه جهانی نور در راستای وظیفه پژوهشی و اطلاعرسانی خود و ارائه مطالب اسلامی اینترنت در قالب لوحهای فشرده، اقدام به جمعآوری مطالب گوناگون و متنوعی در خصوص قرآن کریم نمود که به دنبال آن دومین نسخه برنامه قرآن در اینترنت تهیه و عرضه گردید.

هدف از این برنامه در مرحله اول اطلاعرسانی و ارائه معارف بلند قرآنی به همه علاقمندان و تشنگان معرفت و در مرحله دوم ارائه نمونههایی از فعالیتهای مسلمانان سراسر جهان و استفاده از اینترنت درخصوص قرآن مجید بوده است.

این برنامه گزیدهای از 35 پایگاه قرآنی اینترنت است. کلیه مطالب آن به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی است که به صورت موضوعی طبقه بندی و ارائه گردیده است.

محتوای برنامه:

قرآن کریم: نمایش نه دوره متن کامل قرآن با رسم الخط و شکلهای متفاوت از جمله متن قرآن به صورت تصویر متن قرآن با امکان مشاهده ترجمه فارسی و انگلیسی به صورت آیه به آیه، متن قرآن با ترجمه اردو و متن قرآن با حروف انگلیسی.

ترجمه قرآن کریم: در این گزینه 24 ترجمه قرآن به 15 زبان زنده دنیا از جمله فارسی ترجمه آیت الله مکارم شیرازی و استاد مهدی فولادوند، انگلیسی 9 ترجمه از مترجمین مختلف از جمله Yusuf Ali ، Shakir، Pickthal، Irving و ترجمههای ایتالیایی، هلندی، فرانسوی، اسپانیولی، آلمانی، آلبانیایی، اردو، چینی، ژاپنی، فنلاندی، سواحیلی، ترکی و بوسنیایی قابل دسترسی است.

تفسیر: در گزینه تفسیر متن تفاسیر و کتابهای مربوط به تفسیر قرآن که در زمان تهیه برنامه در اینترنت موجود بوده ارائه شده است. فهرست تفصیلی آن به شرح زیر است:

برگزیده تفسیر نمونه (5 جلد)، تفسیر جوامع الجامع (جلد 5 و 6)، تفسیر کوثر (4 جلد)، تفسیر سوره فاتحه الکتاب، طبقات مفسران شیعه (جلدهای 3، 4 و 5)، روشهای تفسیر قرآن، تفسیر و تفاسیر شیعه، تفاسیر مهم شیعه، تفسیر منسوب به امام عسکری، تفسیر قمی (2 جلد)، تفسیر فرات کوفی، الامثل فی تفسیر کتاب الله المنزل (10 جلد)، تفسیر سوره حمد، تفسیر بسم الله، التفسیر و المفسرون (2 جلد) و تفاسیر انگلیسی المیزان (جلد 1 و 7)، تفسیر 40 سوره از قرآن، تفسیر سورههای نجم، حجرات و اخلاص

تلاوت قرآن مجید: بیش از یک دوره کامل تلاوت قرآن با صدای 24 قاری مشهور جهان از جمله عبدالباسط، شحات محمد انور, محمد صدیق منشاوی, مصطفی اسماعیل, کریم منصوری, راغب مصطفی غلوش, محمود خلیل حصری, ابوبکر شاطری, ناصرالغامدی و ... در این گزینه موجود است. مجموع تلاوتها از دو طریق قابل دسترسی است. کاربر میتواند با انتخاب از طریق سوره سپس قاری و یا انتخاب از طریق قاری سپس سوره تلاوت مورد نظر خود را بشنود؛

آموزش تجوید: آموزش قواعد وقف و ابتدا، دو برنامه در خصوص روشهای حفظ قرآن و ارائه نکات سودمند درباره آموزش قرآن از مهمترین قابلیتهای این قسمت میباشد؛

کتاب: متن کامل 64 جلد کتاب در 38 عنوان در زمینة تفسیر و علوم قرآنی به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی در قسمت کتابخانه موجود میباشد فهرست برخی از کتابهای موجود عبارت است از:

آشنایی با قرآن ( شهید مطهری 8 جلد)، درسنامه علوم قرآنی، علوم قرآنی (آیت الله معرفت)، آشنایی با سورهها (جواد محدثی)، قرآن و قرآن پژوهی (بهاالدین خرمشاهی)، مصونیت قرآن از تحریف، انوار از قرآن، القرآن فی الاسلام (علامه طباطبائی)، التعرف علی القرآن (استاد شهید مطهری)، علوم القرآن (سید محمد باقر حکیم)، مصطلاحات قرآنیة (علامه عسکری)، تدوین القرآن (علی کورانی)، املاء ما من به الرحمن، نصوص فی علوم القرآن، lessons from Quran (محسن قرائتی)؛

مقالات: در این قسمت 100 عنوان مقاله پژوهشی به زبان فارسی و انگلیسی در زمینههای مختلف قرآن و تفسیر عرضه شده است. برخی از عناوین مقالات و نویسندگان آن عبارت است از:

علامه طباطبایی: اعتقادات در قرآن، پیامبر خاتم، قرآن و ادیان، قرآن و تمدنها، ناسخ و منسوخ، جاودانگی قرآن؛

استاد مطهری: اخلاق در قرآن، امامت در قرآن، قرآن و عترت، دین و دین شناسی، موضوعات روز در قرآن، امثال و تشبیهات قرآن، مسائل حقوقی در قرآن، مسائل اجتماعی سیاسی در قرآن، عقل از دیدگاه قرآن، علوم در قرآن؛

آیت الله معرفت: آموزههایی از سوره حجرات، باطن قرآن، شبهه تحریف، نکتههای تفسیری در سوره حمد، تاویل، نقش آهنگ در تلاوت قرآن، شناخت معارف قرآنی و شیوههای تفسیری، ارزشهای قرآنی، نظم آهنگ در قرآن؛

عظمت قرآن( آیت الله جوادی آملی) استواری قرآن از نگاه معصومین (محمد بیرجندی)، نقش علوم قرآنی در فقه القرآن (موسی صدر – حسن علوی)،

Recitation of The Holy Qur"aan (TILAWATUL QUR"AN)
Beware of how you read the Book of your Lord
After the Recitation of the complete Qur"an
What is the Koran? A view from within
What They Say About The Holy Qur"an
The History and authenticity of The Holy Qur"an
Let us Know the Qur"an Better
The Demand of the Qur"an for a Direct Confrontation
The Holy Qur"an and Scientific Knowledge
scientific information
essay on the Qur"an, knowledge, and science
brief history of the compilation of the Qur"an
Preface to the Translation of the Qur-?n
Introduction to The Holy Quran
The History of the Quran
Essentials of the Sciences of the Quran
The Quran and Modern Science: Article
The Ant : A Beautiful Creation of Allah
The Miracle and Challenge of the Quran
From Caterpillar to Butterfly
The Mosquito and Its Extraordinary Adventure

دانستنیهای قرآنی: مطالب جذاب و خواندنی درباره قرآن، ارائه احادیث قرآنی، آشنایی با سورههای قرآن، شگفتیهای قرآن، فهرست موضوعی قرآن، فضایل قرآن و معرفی مفسران بزرگ قرآن مانند علامه طباطبایی، آیت الله جوادی آملی و معرفی حافظان قرآن؛

پایگاههای قرآنی: در این برنامه از 35 پایگاه قرآنی استفاده شده اما برای نمونه شش پایگاه به صورت Offlin و با ساختار اینترنتی ارائه شده است. همچنین معرفی نشانی 61 پایگاه مهم قرآنی در شبکه جهانی برای بدست آوردن آخرین اطلاعات قرآنی از اینترنت از دیگر قابلیتهای این قسمت میباشد؛

نگارخانه: در این قسمت کلیه مطالب تصویری از قبیل برگهایی زرین از قرآنهای نفیس همراه با معرفی اجمالی هر نسخه، تابلوهای خوشنویسی از مفاهیم مذهبی و گلچینی از همخوانیهای دلنشین و جذاب قرآنی قرار دارد.

ضمائم و برنامه های جانبی:

- لغت نامه انگلیسی و فارسی نور؛
- نرم افزار پست الکترونیکی Noor Mail؛
- نرم افزار Realplayer؛
- نرم افزار Internet Explorer 5.0؛
- معرفی کامل مرکز تحقیقات کامپیوتر علوم اسلامی و شبکه جهانی نور.

قرآن در اینترنت - نسخه 3

قرآن در اینترنت نسخه 3

امروزه با رشد و گسترش اینترنت، مراکز، مؤسسات و افراد گوناگون، اطلاعات و منابع ارزشمندی را در زمینه قرآن و معارف الهی در قالب های مختلف بر روی این شبکه جهانی منتشر کرده اند. ولی استفاده مطلوب از آنها نیازمند آشنایی با نحوه شناسایی و بازیابی بهینه اطلاعات و جستجوی کارآمد در اینترنت است. افزون بر این که چنین کاری مستلزم صرف هزینه و وقت زیادی می باشد.

بخش پژوهش شبکه جهانی نور برای رفع این مشکل، مجموعه ای از بهترین و تازه ترین اطلاعات و پایگاه های قرآنی را شناسایی، ارزیابی و طبقه بندی کرده و گزیده ای از آنها در قالب نرم افزاری تحت عنوان « قرآن در اینترنت نسخه 3» ارائه کرده است؛ تا ضمن دسترسی سریع و آسان علاقه مندان و قرآن پژوهان گرامی را با قرآن و پایگاه های قرآنی اینترنت آشنا کند.

در این نرم افزار ضمن بهره گیری از اطلاعات ارزشمند و متنوع بیش از 65 پایگاه قرآنی معتبر، مراحل پیاده سازی، تصحیح و تنظیم اطلاعات و برنامه نویسی های لازم برای افزودن قابلیت های مورد نیاز کاربران انجام شده است. با اتکای به خداوند متعال این نرم افزار همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان ماه بهار قرآن به جامعه قرآنی عرضه گردید.

نسخه 2 این نرم افزار در حدود دو سال پیش عرضه شد که در نمایشگاه های داخلی مورد استقبال شایانی قرار گرفت. قابل ذکر است که اطلاعات موجود در این نرم افزار، به جز در موارد اندکی با اطلاعات نسخه 2 کاملاً متفاوت است.

محتوای برنامه:

قابلیت های مهم این نرم افزار در قالب 12 بخش طبقه بندی شده و تحت عنوان 12 گزینه در صفحه آغازین نرم افزار قرار گرفته است. ذکر این نکته لازم است که گزینه های صفحه آغازین نرم افزار با محیط کاربری سه زبانه فارسی، عربی و انگلیسی قابل مشاهده می باشد.

اینک می پردازیم به امکانات و قابلیت های مهم بخش های نرم افزار:

دانشنامه: صفحه دانشنامه که برجسته ترین قسمت نرم افزار محسوب می شود، از طریق آرم میانی صفحه آغازین قابل دسترسی است. دانشنامه، برنامه جامعی است که حاوی اطلاعات زیر می باشد:
• متن کامل قرآن کریم با خط عثمان طه؛
• دوره های کامل ترجمه تفسیر المیزان و تفسیر نمونه؛
• 30 ترجمه کامل از قرآن به 22 زبان مختلف شامل: 2 ترجمه فارسی از آیت الله مکارم شیرازی و استاد محمدمهدی فولادوند، 8 ترجمه انگلیسی و ترجمه های اردو، اسپانیایی، آلبانیایی، آلمانی، ایتالیایی، بوسنیایی، پرتقالی، ترکی، ژاپنی، چینی، سواحلی، فرانسوی، فنلاندی، هلندی، اندونزیایی، برزیلی، روسی، لهستانی، و مالایی؛
• دوره ترتیل کامل با صدای استاد ابوبکر الشاطری.

شیوه کار در این بخش چنین است که ابتدا از طریق کادر فهرست سوره ها، سوره مورد نظر انتخاب شده و همزمان با نمایش متن آن، ترتیل آن سوره نیز پخش می شود. سپس می توان با استفاده از کادر مربوط به ترجمه، ترجمه مورد نظر را انتخاب کرد، در این صورت ترجمه سوره منتخب در کادر نخست، در پائین سوره ظاهر می گردد. برای مشاهده تفسیر سوره فعال، می توان از گزینه مربوط به تفسیر یکی از تفاسیر نمونه یا ترجمه المیزان را برگزید. برای گوش دادن به تحقیق آموزشی و تلاوت های مجلسی، پس از انتخاب گزینه چهارم (تحقیق آموزشی جزء سی ام) و گزینه پنجم (تلاوت های مجلسی) باید سوره های مورد نظر را از کادر فهرست سوره ها انتخاب کرد.

تلاوت: این بخش مشتمل بر موارد زیر می باشد: متن کامل قرآن کریم به خط عثمان طه؛
• دو دوره ترتیل کامل با صدای استاد غامدی و استاد شاطری؛
• ترتیل جز اول تا بیست و نهم با صدای 77 قاری، هر سوره با صدای یکی از قاریان مشهور همچون: شهریار پرهیزکار، محمد صدیق منشاوی، علی الحذیفی، هانی الرفاعی، عبدالرحمن السدیس، سعود الشریم، محمد عبدالکریم، محمد الحصری، احمد بن علی العجمی، توفیق الصائغ، خالد القحطانی، محمد البراک، عبدالصمد عبدالباسط، عبدالله بصفر، محمد الطبلاوی، عبدالهادی الکناکری، محمد جبریل، محمد ایوب و عبدالودود مقبول حنیف.
• تحقیق آموزشی جز سی ام با صدای استاد عبدالباسط؛
• 50 تلاوت مجلسی از 16 قاری ممتاز بین المللی از جمله: عبدالصمد عبدالباسط، محمد صدیق منشاوی، مصطفی اسماعیل، شحات محمد انور، راغب مصطفی غلوش، ابوالعینین شعیشع، احمد نعینع، متولی عبدالعال، سعید مسلم، بدوی و جلیل بنا.

در این بخش پس از انتخاب گزینه اول و دوم (استاد سعد الغامدی و استاد ابوبکر شاطری) باید سوره، مورد نظر را از کادر مربوط به سوره انتخاب کرد. در این صورت سوره انتخاب شده همراه با پخش همزمان ترتیل به نمایش در می آید. با انتخاب گزینه سوم (جزء 1 تا 29) پنجره جدیدی باز می شود که محتوی اسامی سوره های جز 1 تا 29 و اسامی قاری هر سوره می باشد. با انتخاب هر سوره، نام سوره و نام قاری در کادرهای مربوطه ظاهر شده و متن سوره با ترتیل همزمان آن نمایش داده می شود.

کتابخانه: یکی از مهم ترین بخش های نرم افزار کتابخانه است که شامل امکانات زیر می باشد:
• کتاب: در این متن کامل 90 جلد کتاب در زمینه علوم و معارف قرآنی به زبان های فارسی (44 جلد) عربی (27 جلد) و انگلیسی (19 جلد) موجود می باشد.
• کتاب شناسی: که به معرفی بیش از 750 کتاب در زمینه قرآن و معارف قرآنی می پردازد.
• پایان نامه: در این قسمت 1000 پایان نامه قرآنی معرفی شده است.
• مجله: در بخش مجله متن کامل 60 شماره مجله قرآنی از 5 عنوان مجله مختلف قابل دسترسی می باشد.

مقالات: از جمله قسمت های باارزش این برنامه مقالات می باشد. در این بخش متن کامل 770 عنوان مقاله در زمینه علوم و معارف قرآنی در سه زبان فارسی (660 عنوان)، عربی (55 عنوان) و انگلیسی (55 عنوان) در دسترس محققان می باشد. شایان ذکر است که مقالات فارسی به خاطر زیاد بودن آنها از دو طریق نویسنده و موضوع قابل دسترسی می باشد. مقالات فارسی علاوه بر مرتب سازی براساس نام خانوادگی نویسنده، در 22 موضوع مختلف طبقه بندی شده است.

احادیث قرآنی: این گزینه شامل 47 گروه از احادیث مختلف مربوط به قرآن و فضیلت آن به صورت موضوعی، در سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی می باشد. از جمله این موضوعات می توان به نمونه های زیر اشاره کرد: احادیثی درباره بسم الله الرحمن الرحیم، تلاوت کنندگان قرآن، تعلیم و تعلم قرآن، آموزش قران به جوانان و فرزندان، استشفا به قرآن، فضیلت و اکرام قرآن، فضیلت حافظان و مونسان قرآن، گوش دادن به قرآن، وجود قرآن در منازل، تفکر در مفاهیم قرآن و پند گرفتن از آن و قرآن و اهل بیت علیهم السلام.

پرسش و پاسخ: مشتمل بر 300 پرسش و پاسخ و احکام و استفتائات قرآنی در زبان فارسی(291 مورد) و عربی(9 مورد) می باشد.

تابلوهای هنری: این بخش شامل 83 تابلوی زیبای هنری مربوط به قرآن و آیات و مفاهیم قرآنی می باشد که در دو شکل کوچک و بزرگ قابل مشاهده می باشد.

نسخه های خطی: در این قسمت نیز 107 نسخه خطی قرآن در دو شکل بزرگ و کوچک قابل مشاهده است.

قصه های قرآن: این گزینه مشتمل بر بازگویی 45 حکایت وداستان های آموزنده قرآنی به صورت صوتی تصویری برای نوجوانان است.

نقاشی های کودکان: در این قسمت بیش از 150 نقاشی در مورد مفاهیم و قصه های پیامبران در قرآن به صورت موضوعی آمده است.

مراکز و موسسات: معرفی 15 مورد از موسسات و مراکز علمی، آموزشی، تحقیقاتی و خدماتی در زمینه قرآن